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Kritzerland präsentiert: DEMETRIUS AND THE GLADIATORS


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Kritzerland is proud to present a new limited edition release

DEMETRIUS AND THE GLADIATORS

Composed and Conducted by Franz Waxman

Demetrius and the Gladiators was a shrewd attempt to capitalize on the historic success of the first CinemaScope picture, The Robe. Even before The Robe opened, the canny Twentieth Century Fox production chief, Darryl F. Zanuck, had Demetrius and the Gladiators under way. Robe veterans, writer Philip Dunne, producer Frank Ross, art directors George W. Davis and Lyle Wheeler, and actors Victor Mature, Michael Rennie, and Jay Robinson were now freshly energized by newcomers; director Delmer Daves, cinematographer Milton Krasner, and composer Waxman replaced their counterparts still occupied on The Robe: Henry Koster, Leon Shamroy, and Newman.

The surprise is that, while The Robe eclipsed its successor in its day, decades later, it looks like Demetrius is, in fact, what screenwriter Philip Dunne called it: “a far better pure movie.” And one of the true pleasures of the film is Franz Waxman’s tantalizing score, which, while incorporating several of Alfred Newman’s incomparably majestic themes from The Robe, nevertheless manages to display a modernist élan and power all its own. Demetrius and the Gladiators was this fabulously versatile composer’s first Biblical epic; as usual, he adapted his talents to a new genre with superbly dramatic dexterity.  Beginning with a pulse-pounding “Prelude” which twines Newman’s themes with his own, Waxman moves on to one stunning cue after another.

Demetrius and the Gladiators has undergone a long overdue full digital restoration using the best that state-of-the-art audio technology can offer.  Restoration and remixing was undertaken at 96k 24bit resolution. Sadly, three cues from the score had completely deteriorated by the time the original reels were transferred in 1997: “Kneel to Your God” (6m3/7m1), “Temptation” (7m2), and “The Kiss” (8m1). Using the original 4-track stereo audio for the film itself, we have rescued brief segments of these, which were unmarred by dialogue and sound effects and included them in the program in order to present as much of the score as possible. An additional excerpt of “Temptation,” with sound effects but no dialogue, is included as a bonus track. Also in the bonus section is the deteriorated stereo version of the cue “Claudius and Caligula,” while the main program features a more sonically palatable monaural mix.  Every effort has been made to bring out its original brilliance so that, as a listening experience, Demetrius may take its rightful place beside recent musical restorations of other Fox Biblical epics of the period.

Demetrius and the Gladiators is limited to 1000 copies only and is priced at $19.98, plus shipping.

CDs will ship by the first week of March, but we’ve been averaging three to five weeks early in terms of shipping ahead of the official ship date.

 

Quelle: http://www.kritzerland.com/deme_glads.htm

KL_Demetrius_Cover600x600.jpg

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Brauch ich, hab die alte FSM noch nicht (Asche auf mein Haupt)

Nix Asche, die alte FSM klang für mich, wie viele FSM-Veröffentlichungen irgendwie "flach". Deshalb könnten wir beide jetzt und vielleicht einen besser Kauf machen. :)

Außerdem finde ich das Kritzerland-Cover geiler! :D

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Ich brauche diese Neuauflage von Waxmans DEMETRIUS AND THE GLADIATORS auch nicht zwingend, A B E R: Wer die Musik noch nicht hat und sich nur ein Fünkchen fürs Golden Age interessiert, sollte hier unbedingt zugreifen Denn DEMETRIUS gehört unzweifelhaft zu den großen Sandalenfilmmusiken, die man kennen sollte - das Renommee des Scores krankt wohl einzig daran, dass der Film vergleichsweise unbekannt ist.

Dass man im Unterschied zu THE ROBE bei Waxman - anders als die ersten paar Takte vermuten lassen - nicht pausenlos im ätherischen Wohlklang des Chores badet, verdeutlichen bereits im "Prelude" die archaischen Trommelwirbel und Pfundakkorde im Blech. Der Prolog besteht musikalisch aus einer eindrucksvollen Montage, in der Waxman in rascher Folge einige der von Newman übernommenen Themen Revue passieren lässt, wobei diese mal mehr, mal weniger verfremdet erscheinen. Zu den vorgefundenen Themen kommen natürlich mehrere neu komponierte hinzu, vor allem das sehr eingängige und auch variable Demetrius-Thema.

Wie so oft erfüllt Waxman auf der filmmusikalischen Epochenschwelle zwischen Golden und Silver Age gleichsam die Funktion des Brückenbauers: Irgendwo zwischen Rózsas Traditionalismus und Norths modernem Ansatz bietet der Score einerseits noch frommen Wohlklang, andererseits aber auch exzentrische Klanggemälde wie "Temple of Isis" - mit (nicht nur hier) brillanten Chorsätzen - oder das Caligula-Material. Im Übrigen bietet die Musik all das, was das Genre verlangt: Märsche, Tänze und Fanfaren, Liebesschmerz, Intrigen und Gladiatorenkämpfe.

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