Zum Inhalt springen
Soundtrack Board

FMS: Leonard Rosenmans ALEXANDER THE GREAT and others


Gast Stefan Jania
 Teilen

Empfohlene Beiträge

Gast Stefan Jania

Hat noch keiner berichtet, wird wohl keinen interessieren und kommt vielleicht niemand außer mir momentan ran, aber trotzdem. Die Filmmusic Society hat seit längerem wieder einmal eine CD veröffentlicht. Diesmal mit Schatzstücken von Leonard Rosenman. Die CD gibt es momentan nur für Mitglieder der Society, aber da bisher alle deren CDs auch in den normalen Handel gekommen sind, werden die dort in einem Vierteljahr wahrscheinlich auch auftauchen.

RareRosenmanCD.jpg

Academy Award- and Emmy-winning Leonard Rosenman (1924-2008) – celebrated composer of East of Eden, Rebel Without a Cause, Fantastic Voyage and Star Trek IV: The Voyage Home – also wrote music for other media.

The Film Music Society, the entertainment industry-based preservation group, has recently rescued and restored some of Rosenman's music from four historic television productions and a theme park attraction, and is releasing these archival recordings on a 76-minute CD called Alexander the Great and Other Rare Rosenman.

Tracks Include:

Body Wars (1989)

1. Body Wars Theme (3:26)

2. Coming to Get You (1:39)

3. Ready Now (1:04)

4. Welcome Home (0:39)

Where Pigeons Go To Die (1990)

5. Opening (5:44)

6. Dangerous Flight (3:01)

7. Dickens Returns/Closing (6:26)

8. End Credits (1:18)

Sybil (1976)

9. Part 1 Main Title (1:59)

10. The Awakening/End Title (7:16)

11. "I Remember Me" (full version) (2:04)

Combat! (1962)

12. Main Title (0:50)

13. Soldiers Searching (1:22)

14. A Hero's Death (1:00)

15. Enemy Territory (1:29)

16. Wartime Liaison (2:07)

17. Diversion (1:12)

18. Tortured Crawling (1:03)

19. French Café (3:48)

20. Battle (0:57)

21. Hand to Hand Combat (1:03)

22. Brief Respite/Finale (2:58)

23. Combat! March (1:01)

Alexander The Great (1964)

24. Main Title (0:50)

25. The Hanged (0:37)

26. Meet Alexander (1:32)

27. The Dagger (1:46)

28. Orgy (3:15)

29. On the Move (1:09)

30. Antigonus Dies (1:39)

31. The Pursuit (1:13)

32. Ada's Dance (1:25)

33. Big Battle/Conquered (6:35)

34. End Credits (1:21)

Centerpiece of the album is Rosenman's original music for the legendary unsold television pilot Alexander the Great, which starred William Shatner and was a candidate for the fall 1964 season on ABC. Rosenman composed a massive choral and orchestral score for this epic set in the first century B.C. It may be the most ambitious score ever written for an unrealized television series.

Also included are 19 minutes of music from the original first-season library of television's landmark war series Combat!, composed and conducted by Rosenman in Rome in 1962; excerpts from Rosenman's Emmy-winning score for the 1976 miniseries Sybil, including an unreleased recording of a song, "I Remember Me," written for the miniseries by Rosenman and lyricists Marilyn and Alan Bergman, and performed by noted vocalist Shelby Flint; and selections from his touching score for one of Michael Landon's final projects, the Emmy-nominated Where Pigeons Go To Die (1990) which starred Art Carney.

Rounding out the album is his music for Body Wars, composed in 1989 for a project directed by his friend Leonard Nimoy, with whom he worked on Star Trek IV. Body Wars was a theme-park attraction at Walt Disney's EPCOT Center in Florida; the ride was a journey through the human body that was reminiscent of Fantastic Voyage, which Rosenman had scored in 1966.

This remarkable collection, produced by Marilee Bradford, is accompanied by a 16-page booklet containing rare photographs with album notes by Jon Burlingame.

Alexander the Great and Other Rare Rosenman is a limited edition of 1000 copies and is available beginning Monday, August 6, only to members of the Society. The price is $20 plus shipping/handling ($5 domestic; $6.50 international). Membership is open to the public; basic annual membership is $50, fully tax-deductible. For sales or for more information, contact the FMS at shop@filmmusicsociety.org (limit two per member).

http://www.filmmusic...012/080312.html

Mein Exemplar ist schon unterwegs und ich bin sehr gespannt! :)

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Also mich interessiert diese CD mehr als alles Andere an aktuellen Veröffentlichungen :) Wusste auch, dass da was kommen wird, habe aber über die Zeit vergessen, regelmäßig auf deren Seite nachzusehen. Ich habe jedoch noch keine FMS-CD im regülären Handel entdecken können. Gibt es da wirklich welche?

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Sofern die noch erhältlich sind. ;)Jungle Book finde ich (ohne Coverabbildung) bei Tarantula, von CBS Westerns hat SAE noch ein Exemplar (da hatte ich vor vielen Jahren auch mein Exemplar der CD gekauft). Die Tiomkin-War-CD gibt es beim Soundtrack-Club. Ich wäre überrascht, wenn die Rosenman-CD nicht zumindest SAE auftaucht.

Von den reinen FMS-CDs waren bisher allerdings nur die Jungle Book und CBS Westerns für "Members only", ebenso die beiden Dinner-Tribute-CDs (Goldsmith und Takemitsu). Den Tiomkin und die Herrmann-Interview-CD gibt es auch für Nicht-Mitglieder bei der FMS.

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

"Jungle Book", "Tiomkin War Music" und das Herrmann-Interview habe ich bereits. Aber ob ich jetzt $60 bei SAE zahle oder einfach die Society unterstütze und nochmal $30 rauflege...ich glaube, es ist besser, die Society zu unterstützen. Wäre dann neben der "Havergal Brian Society" die zweite Institution dieser Art, wo ich mitmache :)

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Wie: indem Du einen jährlichen Mitglieds-Beitrag zahlst (international mindestens $75).

Wieso: ich spende für einige Organisationen, z.B. Altenpflege und Tierschutz. Warum soll ich nicht auch für jemanden spenden, der was für mein Hobby tut? :D

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

  • 2 Wochen später...

Während ich immer noch auf die CD warte, hier eine Rezi von FSM Online:

Alexander the Great and Other Rare Rosenman (1962-1990) *** 1/2

LEONARD ROSENMAN

Film Music Society

34 tracks - 75:54

Although more popular for his feature film scores, Leonard Rosenman’s resume boasts an impressive selection of music written for television, accumulated over four decades. The latest release from the Film Music Society (FMS—not to be confused with a certain other three-letter film music organization!) picks up on some of the rarest and previously unreleased works from this catalogue.

The primary focus is on the epic score Rosenman composed for the 1964 pilot Alexander the Great (*** 1/2), which starred William Shatner. The concept was never picked up by ABC, at least partly due to its cost, so the composer never got a chance to develop his music beyond the original 20 minutes he wrote. The "Main Title" theme is a rowdy choral chant, and throughout, Rosenman takes a page from both Miklós Rózsa’s Ben-Hur and Alex North’s Cleopatra. Brass and percussion feature prominently, with strong action in “Antigonus Dies,” “The Pursuit” and the six-minute “Big Battle/Conquered.”

Combat! (1962, *** 1/2) was a popular WWII drama series for which Rosenman provided a spirited adventure score. It’s a strong selection, its effect diminished only by the tendency of modern filmmakers to employ this style in parody. The light military style is exemplified by marches and swelling strings that recall a different, seemingly more innocent age.

The album’s remainder is padded out with selections from the TV films Sybil (1976; ***) and Where Pigeons Go to Die (1990; ****), as well as Body Wars (1989; ***), a composition Rosenman provided for a theme-park ride in Florida. Where Pigeons Go to Die is the most lyrically beautiful music on this presentation, particularly the “Opening,” and it’s a shame that there’s only 15 minutes of it. Sybil won Rosenman an Emmy and features the previously unreleased song “I Remember Me.” The music has a children’s choir with a vibe curiously reminiscent of Jerry Goldsmith’s Poltergeist.

The album, part of FMS’ “Restoration” series, is limited to 1,000 copies and will be shipped to members only. For non-society members, it’s a costly investment—$50 for membership and $20 for the CD—and cannot be recommended for this CD alone. The album’s sound quality varies, with the more recent Body Wars and Pigeons coming off much crisper than the sometimes shrill mono of other entries like Alexander the Great. In the end, the extreme rarity of the music in question makes this a product for dedicated Rosenman collectors only. —Johannes Ruckstuhl

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Eindrücke nach dem ersten Hördurchgang: Body Wars kann musikalisch die Nähe zum zur selben Zeit entstandenen RoboCop 2 nicht ganz verleugnen. Auch hier gibt es in "Ready Now" einen sphärenhaften Frauenchor. Where Pigeons Go To Die zeigt die "andere", mehr lyrische Seite Rosenmans, die man noch am ehesten aus Cross Creek kennt. Sehr schöne Musik. Diese beiden Scores gibt es in stereo, der Rest der CD ist in mono. Sybil ist ein etwas verstörender Score mit Kinderchor im Stile von Poltergeist oder Amityville Horror. Combat bietet ein typisches Kriegsfilm-Titelthema. Der Score wurde schon öfters von Fans der Serie gewünscht, lustigerweise ist es für mich der am wenigsten unterhaltsame Beitrag der CD. Alexander ist für mich das Highlight der CD. Etwas archaische Musik, teilweise mit Männerchor. Erinnert manchmal an Rosenmans eigenen The Lord Of The Rings. Für eine TV-Musik aus dem Jahre 1964 beachtlich.

Das mehrseitige Booklet gibt Infos zu den Filmen und woher die Bänder stammten. Fazit: für Rosenman-Fans wie mich, für die diese Musik bisher absolutes Neuland ist, eine wahre Goldgrube! Klanglich kann ich die Monoscores wirklich nicht als "schrill" bezeichnen, wie es in obigem Review aus FSMO steht. Im Gegenteil: für einen Score zu einem TV-Film aus dem Jahre 1964 klingt Alexander wirklich gut!

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

  • 5 Monate später...

die [...] symphonische Seite Rosenmans zeigt.

 

Naja, symphonisch geprägt ist ja eigentlich fast sein gesamtes Werk - nicht nur was die Besetzungen, sondern auch was die (sehr traditionellen) formalen Gestaltungsprinzipien seiner Musik anbelangt. Modernistische Komponisten wie Rosenman sind ja nicht per se un-symphonisch, eher im Gegenteil.

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Dein Kommentar

Du kannst jetzt schreiben und Dich später registrieren. Wenn Du ein Konto hast, melde Dich jetzt an, um unter Deinem Benutzernamen zu schreiben.

Gast
Auf dieses Thema antworten...

×   Du hast formatierten Text eingefügt.   Formatierung jetzt entfernen

  Nur 75 Emojis sind erlaubt.

×   Dein Link wurde automatisch eingebettet.   Einbetten rückgängig machen und als Link darstellen

×   Dein vorheriger Inhalt wurde wiederhergestellt.   Editor leeren

×   Du kannst Bilder nicht direkt einfügen. Lade Bilder hoch oder lade sie von einer URL.

 Teilen

×
×
  • Neu erstellen...

Wichtige Information

Wir nutzen auf unserer Webseite Cookies, um Ihnen einen optimalen Service zu bieten. Wenn Sie weiter auf unserer Seite surfen, stimmen Sie der Cookie-Verwendung und der Verarbeitung von personenbezogenen Daten über Formulare zu. Zu unserer Datenschutzerklärung: Datenschutzerklärung