Zum Inhalt springen
Soundtrack Board

Quartet Records: HOLST'S THE PLANETS - Conducted by Bernard Herrmann


Empfohlene Beiträge

THE-PLANETS.jpg

Quartet Records, in collaboration with Decca Classics and Universal Music Enterprises, presents a remastered CD edition of the unique, fascinating and controversial Bernard Herrmann recording of Gustav Holst’s THE PLANETS.

Recorded during his post-Hollywood period when he was based in London, it was one of several albums he conducted for Decca Records’ Phase Four series, featuring both his own music and that of other composers. THE PLANETS has always been considered something of a cursed album, yet it is loved by his fans for an interpretation that is more Herrmann than Holst.

The recording was not universally acclaimed when it was released. This was in part because several recordings of the work already on the market were considered classics, thus setting a very high bar for new entries. Some listeners, however, found the heavy tread of Herrmann’s “Mars” an actual plus, its mechanistic bombast far more threatening and imposing than the composer’s own recorded performance. Herrmann’s slow trek through the “big tune” in “Jupiter” was more widely criticized, but Herrmann was far from the only conductor who favored slower tempi in the later stages of their career—including in some of the Phase Four recordings of his own music. Nevertheless, Herrmann’s THE PLANETS sold well.

Although reissued several times on LP in the 1970s, Herrmann’s recording of THE PLANETS was only released on CD in Australia in 2011 as part of a Holst compilation on Decca Eloquence.

This new, first-ever solo CD edition has been restored and mastered by Chris Malone from the original master tapes transferred by UME in the UK, and features brilliant, extensive liner notes by classical and film music writer Frank K. DeWald alongside the original LP liner notes by renowned musicologist Harry Halbreich.

  1. Mars, The Bringer of War (8:43)
  2. Venus, The Bringer of Peace (10:04)
  3. Mercury, The Winged Messenger (4:34)
  4. Jupiter, The Bringer of Jollity (9:06)
  5. Saturn, The Bringer of Old Age (9:31)
  6. Uranus, The Magician (6:54)
  7. Neptune, The Mystic (8:11)

Total Disc Time: 57:06

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

vor 7 Stunden schrieb Sebastian Schwittay:

Kenne die Interpretation gar nicht. Sticht die verglichen mit anderen Referenzeinspielungen positiv heraus?

Es soll wohl die schlechteste Planeten-Einspielung überhaupt sein. ;) Ich paraphrasiere hier die Eindrücke anderer: Herrmann, hier schon kurz vor seinem Tod, dirigierte alles sehr langsam, was bei „Mars" noch reizvoll ist, da das langsamere Tempo die Musik noch bedrohlicher wirken lässt. Aber bei allen anderen Stücken ist das kontraproduktiv, es kommt keine Spielfreude auf, zudem gibt es wohl noch massenhafte Spielfehler des Orchesters.

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Die Meinungen gehen seit Jahrzehnten auseinander. Herrmann und das Orchester kannten sich, sie hatten auch Konzerte in London gegeben. Offenbar war für die Aufnahmesitzungen nicht genug Zeit zum Proben vorhanden, was wohl die Spielfehler erklärt, obwol das Stück jedem britischen Orchester vertraut ist. Mich stören diese Fehler nicht, finde das im Gesamtbild nicht dramatisch. Auch gibt es Berichte, dass sich dem Orchester Herrmanns Interpretationsansatz nicht erschlossen hat. Tatsache ist trotzdem, dass von der Einspielung eine Faszination ausgeht und sie im Gegensatz zu vielen 08/15-Einspielungen eine regelrechte Aura umgibt, und obwohl einem die Musik so vertraut ist, man ganz neue Perspektiven hört. Den Mars empfinde ich als überragend und in keinster Weise schleppend o.ä. Die Aufnahme war bereits in sehr guter Qualität vor ein paar Jahren auf Decca selber auf CD und hier bei den großen Händlern überall günstig zu haben. Die Veröffentlichung jetzt auf Quartet war nicht unbedingt nötig, aber rückt die Platte immerhin wieder ins Bewusstsein eines breiteren Publikums.

Eine erste Stimme von damals

Zitat

"The brutality of Mars is powerfully projected, Venus is serene and tranquil. The recording is splendid."

--Critics Choice, Records and Recordings, June 1970

Lesenswerte positive Rezi, aber auch kritisch

https://cinemascopicravings.wordpress.com/2017/08/12/perfect-recording-herrmann-holst-planets/

Zitat

Why is it a contender?: The engineers worked wonders on this particular recording, and it really brings out the best in Hermann’s idiosyncratic interpretation. I put it on in the car the other day and was just blown away.

What’s good?:

“Mars” is a good 1-2 minutes slower than most other recordings, which really emphasises the music as the accompaniment of a hulking, leviathan war machine.

“Venus” really has time to breathe; this is a piece of music about a warm, inviting love goddess, and so it needs to be filled with romance and yearning. Herrmann nails it. Which is perhaps an unfortunate choice of expression given the context but I’m sticking with it.

The hairs on my neck stood on end during “Neptune” – Bernard Herrmann owns this final part of the suite as though it were one of his own works. It is creepy, mysterious, and so wonderfully ethereal, exactly as “Neptune” should be.

The sound quality and stereo work – except for some tape hiss during the quietest parts of the suite, the transfer to CD is impeccable. I’m blessed with a better than average stock sound system in what is a very average car, and the recording takes full advantage of it. No scratchiness in the top dynamics, and smooth and round in the bottom. As for the stereo, it locates you probably right in front of the woodwinds in the symphony orchestra, with strings either side and the conductor behind. You hear a lot more minor detail than is typical in The Planets; this isn’t for everyone but I think it’s welcome.

Ein Verriss, der auch auf die Spielfehler abzielt, aber vielleicht ist es auch die snobistische Sichtweise, die man gerne grade auch in Klassikforen lesen kann, wenn ein Name wie Bernard Herrmann fällt....

https://petersplanets.wordpress.com/2015/01/01/herrmann-1970/

Zitat

“Mars” is lumbering (and the orchestral balance is all wrong). A horn plays a strangulated note at 1:31. (No, that’s not an Alfred Hitchcock-related joke – the note actually does sound like it’s being strangled.) The orchestral playing doesn’t quite pass muster (dig those lazy horns from 1:51-1:59). The playing from 2:00-2:16 is flabby (and with a tenor tuba mistake at 2:03). And that pause at 5:12: What the what? There are so many other problems with this “Mars” (although the ending, from 8:05 onwards, is OK) that I don’t want to go into any more detail because it’d take way too long to mention, and there are the other movements to talk about.

 

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Ich war drauf und dran die CD zu bestellen, aber ich bin mit der Karajan Einspielung und den Berliner Philharmonikern so sehr zufrieden, dass ich diese hier nicht brauche.

Verlockend ist, dass Die Planeten in der Herrmann Einspielung oft so klingen, als wären sie von Herrmann komponiert. Das hat was. Aber trotzdem ist mir die Aufnahme irgendwie zu „holprig“.

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Falls es interessiert: Meine favourite Aufnahme von The Planets ist bei Decca erschienen. Es spielt das Orchestre Symphonique de Montreal unter Charles Dutoit. Das Orchester spielt fantastisch und Mars wird so brutal gespielt, wie in wenigen anderen Aufnahmen, die ich kenne. Der Herrmann ist sicherlich interessant aus einer interpretatorischen Perspektive, aber ich konnte auch viele Spielfehler der Londoner Musiker entdecken, die mich etwas abschrecken. Eigentlich seltsam, da das London Philharmonic ja schon ein gutes Orchester ist. 

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Dein Kommentar

Du kannst jetzt schreiben und Dich später registrieren. Wenn Du ein Konto hast, melde Dich jetzt an, um unter Deinem Benutzernamen zu schreiben.

Gast
Auf dieses Thema antworten...

×   Du hast formatierten Text eingefügt.   Formatierung jetzt entfernen

  Nur 75 Emojis sind erlaubt.

×   Dein Link wurde automatisch eingebettet.   Einbetten rückgängig machen und als Link darstellen

×   Dein vorheriger Inhalt wurde wiederhergestellt.   Editor leeren

×   Du kannst Bilder nicht direkt einfügen. Lade Bilder hoch oder lade sie von einer URL.

 Teilen

×
×
  • Neu erstellen...

Wichtige Information

Wir nutzen auf unserer Webseite Cookies, um Ihnen einen optimalen Service zu bieten. Wenn Sie weiter auf unserer Seite surfen, stimmen Sie der Cookie-Verwendung und der Verarbeitung von personenbezogenen Daten über Formulare zu. Zu unserer Datenschutzerklärung: Datenschutzerklärung